środa, 3 grudnia 2014

Pieczone kotlety z soczewicy i kaszy jaglanej


Nigdy nie byłam fanką standardowych kotletów mięsnych, więc przez długi czas życia na diecie wegetariańskiej nie szukałam dla nich alternatyw. Jednak zdjęcia kotletów roślinnych na wielu blogach kulinarnych zawsze przyciągały moją uwagę i od jakiegoś czasu sama z nimi eksperymentuję.

Kotlety z tej kompozycji produktów i przypraw są bardzo aromatyczne, o wyrazistym smaku. Bardzo dobrze się lepiły, mimo iż nie zawierały ani jednego jajka, ale kasza jaglana jak zawsze stanęła na wysokości zadania i wszystko należycie połączyła.

Kotlety te świetnie sprawdzą się w roli wkładu do wegetariańskiego hamburgera, jako dodatek do obiadu lub główna jego część (np. z surówkami), a jedzone na zimno także są pyszne. Polecam wszystkim lubiącym orientalne smaki, nie tylko roślinożercom :)

Pieczone kotlety z soczewicy i kaszy jaglanej
Składniki na 6 sporych kotletów:
  • 80g (pół szklanki) czerwonej soczewicy
  • 50g (ok. 1/3 szklanki) kaszy jaglanej
  • pół czerwonej cebuli
  • łyżka otrębów gryczanych
  • 2 małe marchewki (120g)
  • kawałek selera
  • łyżka oleju rzepakowego
  • przyprawy: łyżeczka słodkiej papryki, pół łyżeczki curry, pół łyżeczki majeranku, pół łyżeczki oregano, szczypta mielonej kolendry, 1/4 łyżeczki pieprzu, 1/3 łyżeczki soli (można dać więcej, ale ja nie lubię mocno słonych dań)

Wykonanie:
Kaszę jaglaną i soczewicę ugotować wg. przepisu na opakowaniu. Jeśli soczewica nie wchłonie całej wody w jakiej była gotowana, to należy odsączyć ją na sitku z jej nadmiaru.

Na patelni rozgrzać olej i podsmażyć na nim cebulę i po chwili dodać starte na grubych oczkach tarki marchewkę i seler. Dodać trochę wody i dusić kilka minut do zmięknięcia warzyw, dodając pod koniec przyprawy.

Gdy warzywa lekko przestygną, połączyć je w misce z kaszę jaglaną, soczewicą oraz otrębami. W rękach formować kotlety i układać na blaszce - mi wyszło 6 średnich sztuk, ale można zrobić mniej gigantów lub więcej małych kotlecików. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 170 stopni i piec przez ok. 25 - 35minut. Kotlety można także usmażyć na oleju, ale wiadomo, że te upieczone będą zdrowsze :)

Wartość odżywcza 1 sztuki:
99 kcal
białko: 4,75g
węglowodany: 15,7g
tłuszcz: 2,4g
błonnik: 2,4g

26 komentarzy:

  1. Nie wiem czy coś nie tak z moim lapkiem, ale mój komentarz mi się nie wyświetla:( Ale wcześniej napisałam, że kotlety wyglądają pysznie i czy zostanie dla mnie coś do spróbowania:P?
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  2. Kotlety sojowe bardzo lubię, ale nigdy nie robiłam ich z kaszą. Świetny pomysł:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyglądają apetycznie, bardzo zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
  4. a nie trzeba dodać jajka żeby się nie rozpadały? zawsze myślałam, że do takich kotletów jajko to mus, ale jeśli nie to tym bardziej przepis jest świetny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, kasza jaglana wszystko świetnie zlepia i jajko jest całkowicie zbędne :) Kaszę najlepiej używać ciepłą, bo wtedy klei się zdecydowanie lepiej ;)

      Usuń
  5. taki hit, a ja szukam wymówki by już tego nie robić xDD cuuuuudowne, tylko żeby siły i chęci były na przyrządzenie xDD

    OdpowiedzUsuń
  6. Genialne! Zamiast selera ( bo niem mogę) dałam małą cukinię. Rewelacja!!! Dzięki za pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Również piekę je w piekarniku, przynajmniej oszczędzam trochę kalorii, a w smaku są równie dobre, nawet na zimno! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Da radę bez otrębów? Nigdzie ich nie mogę dostać na obczyźnie:/ I z ciekawości, ten olej do cebuli to po to, żeby nie przywarła, czy dla smaku? Bo mam taką patelnię, że nic nie przywiera.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez otrębów powinno dać radę, a jak masa będzie zbyt mało gęsta, to możesz dodać troche mąki :)

      Olej po to, żeby wydobyć smak cebuli, ale nie jest konieczny :)

      Usuń
    2. Super, dziękuję, na pewno wypróbuję.

      Usuń
  9. Czy możną zastąpić soczewicę ciecierzycą?

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam kotlety :) Kiedyś robiłem kotlety z kaszy gryczanej, nawet na egzaminie zawodowym praktycznie miałem za zadanie zrobić takie kotlety z kaszy gryczanej. Najbardziej uwielbiam kotlety z jajek - ten przepis jest u nie na blogu :)
    Szczerze powiem, że fajnie Tobie wyszły te kotlety :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi z gryczanej jakoś się rozwalają i nigdy nie mogę ich zlepić :D
      Zaraz poszukam przepisu.
      Dziękuję, na żywo wyglądały lepiej :)

      Usuń
    2. Kasza musi być ostygnięta i z dodatkiem namoczonej bułki i jajka surowego :) Mi wyszły idealnie. Dam niedługo przepis na kotlety z kaszy gryczanej do bloga. Może mój przepis będzie lepszy ;)
      Pozdrawiam.

      Usuń
    3. No właśnie ja bułki do takich dań nie dodaję i jak już jem bułkę to w całości, z dodatkami:P

      Usuń
  11. Czy zamiast jaglanki może być jęczmienna perłowa?

    OdpowiedzUsuń
  12. Super przepis, na stałe w moim menu od kilu miesięcy. Sprawdza się w różnych wersjach np. z dodatkiem pieczarek, przysmażonych z cebulką, lub bez selera, za to z pietruszką :-) Zamiast otrębów gryczanych dodaję też płatki z komosy.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Zobacz także

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...