poniedziałek, 1 grudnia 2014

Najprostsza jaglanka z orzechami i rodzynkami

Kasza jaglana to moja ulubiona kasza i niemal codzienny element mojej diety. Odkryłam ją 2 lata temu i nie wiem jak tyle lat mogłam bez niej żyć :P Ma tyle różnych zastosowań i chyba nie mam bardziej uniwersalnego produktu spożywczego w kuchni. 
Jak trzeba to jest lepiąca, przez co sprawdza się przy robieniu wegańskich kotletów, pasztetów czy kanapkowych smarowideł, a może być także ugotowana na sypko i służyć jako dodatek do potraw, zastępując ryż czy ziemniaki. I to wszystko zależy od sposobu gotowania. 
Nadaje się na śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację, do dań głównych, zup i ciast, na zimno i na ciepło. A do tego jest jeszcze tak pyszna i zdrowa.
  • zawiera mnóstwo witamin (zwłaszcza z grupy B oraz wit. E) i składników mineralnych (m.in. żelazo, magnez, wapń i potas)
  • zawiera lecytynę, która korzystnie wpływa na koncentrację i pamięć
  • zawiera krzemionkę, rzadko występującą w produktach spożywczych, a wpływającą pozytywnie na stan naczyń krwionośnych, skóry, włosów i paznokci. Krzem reguluje także przemianę materii i bierze udział w mineralizacji kości.
Z moich obserwacji mogę stwierdzić, że odkąd zaczęłam częściej jeść kaszę jaglaną wypada mi znacznie mniej włosów :)
  • jest bogata w tryptofan (prekursor serotoniny, wpływający pozytywnie na nastrój) – zawiera go więcej niż czekolada :)
  • jest bezglutenowa i lekko strawna
  • jest jednym z niewielu produktów zbożowych działających zasadotwórczo
  • jest niedroga i łatwo dostępna.
Moja ulubiona postać kaszy jaglanej to taka ugotowana na sypko, lekko słodka z orzechami i rodzynkami. W takiej formie idealnie pasuje na śniadanie, ale ja dzisiaj ją zjadłam jako część obiadu.



Jaglanka z orzechami i rodzynkami
Składniki na 1 porcję:
  • 1/3 szklanki (ok. 60g) kaszy jaglanej
  • łyżeczka syropu klonowego lub cukru trzcinowego
  • łyżka rodzynek
  • 5 namoczonych orzechów włoskich (20g)
  • łyżeczka (5g) pestek słonecznika 
Wykonanie:
Kaszę jaglaną należy bardzo dokładnie wypłukać (ja to robię pod gorącą wodą i tak jakby „wycieram” ją ręką), żeby po ugotowaniu nie była gorzka (można dodatkowo przelać wrzątkiem) i umieścić w garnku. Dodać do niej ok. 3/4 szklanki wody (ilość tak naprawdę zależy od kaszy - w zależności od firmy bardzo się one różną pod względem czasu gotowania, ilości wody potrzebnej do tego procesu i końcowym poziomem sypkości) oraz syrop klonowy, wymieszać i gotować pod przykryciem aż kasza wchłonie całą wodę i zmięknie (gdyby wchłonęła, a pozostałaby twarda trzeba dolać więcej wody). Kaszy nie wolno mieszać !! Moja zazwyczaj po ok. 12 minutach już jest miękka. 

Gdy kasza zmięknie wyłączyć  gaz i pozostawić na ok. 10 minut w tym samym naczyniu (i można wsypać na wierzch rodzynki), wtedy nabierze sypkości, a rodzynki zmiękną. Po tym czasie przełożyć do miseczki, posypać orzechami i słonecznikiem i gotowe - mamy szybkie i zdrowe danie :)


Wartość odżywcza:
420kcal
białko: 11g
węglowodany: 61,7g
tłuszcz: 16,1g
błonnik: 4,5g
wapń: 36mg
żelazo: 2,8mg

Czasem dodaję do niej jeszcze jabłko lub gruszkę (od razu na początku gotowania i dalej gotuję jak wcześniej napisałam). 
Można też kaszę wzbogacić, dodając w czasie gotowania mleko. Jak gotuję z mlekiem, to wlewam je jak kasza jest prawie miękka i gotuję całość do jej całkowitego zmięknięcia (a w tym czasie mleko się podgrzeje). Kaszę można także zblendować i powstanie wtedy pyszny krem jaglany.
Zawsze wychodzi pyszna :)

8 komentarzy:

  1. Ło jeju, nie lubię takich rzeczy. Kaszy to w ogóle na słodko nie cierpię :). Mimo wszystko fajny pomysł dla tych, którzy lubią smakowo takie rzeczy :). + za podanie wartości odżywczych :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja to lubię chyba każdą kaszę i pod każdą postacią, a zwłaszcza w wersji słodkiej :)

      Usuń
  2. Muszę chyba też coś takiego wprowadzić do mojej diety :P
    Magda S.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kasza jaglana jest świetna, dobrze smakuje na słono i na słodko :) Ja najbardziej lubię ją jeść z owocami i orzechami :)

    OdpowiedzUsuń
  4. też kocham kasze jaglaną, a w takim wydaniu mimo, że prosta to przepyszna! :D

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Zobacz także

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...