niedziela, 7 grudnia 2014

Surówka z czerwonej kapusty z jabłkiem, syropem klonowym i olejem z orzechów włoskich


Czerwoną kapustę jem w większych ilościach od kiedy wyczytałam o jej cudownych właściwościach  - wtedy zaczęła mi jeszcze bardziej smakować i bardzo często wykorzystuję ją do surówek :)
  • Kapusta czerwona zawiera mnóstwo antocyjanów - najsilniejszych przeciwutleniaczy, na co wskazuje chociażby jej intensywna barwa. Związki te działają przeciwzapalnie, wpływają pozytywnie na naczynia krwionośne i wzrok, a także mogą przyczyniać się do niszczenia komórek nowotworowych. 
  • Pod wpływem krojenia w liściach kapusty powstają glukozynolany, czyli związki organiczne, których produkty są zdolne do usuwania z organizmu toksyn i szkodliwych substancji, przez co mogą zapobiegać rozwojowi wielu nowotworów (m.in. płuc, piersi i żołądka). 
  • Ma mnóstwo witamin – np. witaminę C, witaminy z grupy B (zwłaszcza B1 i biotynę), witaminę A, E czy K, dzięki czemu wpływa na odporność oraz składników mineralnych, a zwłaszcza wapnia, magnezu i potasu. Zawiera także siarkę, przez co pozytywnie może wpływać na stan skóry, włosów i paznokci.
  • Działa odkwaszająco na organizm. 
  • Jednakże kapusta zawiera substancje wolotwórcze - goitrogeny, których metabolity mogą powodować obniżenie stężenia jodu w organizmie, a tym samym prowadzić do zaburzeń w produkcji hormonów tarczycy i jej przerostu (wola). W związku z tym, osoby z niedoczynnością tarczycy powinny ograniczyć spożywanie surowej kapusty, ale po ugotowaniu możemy pozbyć się części substancji goitrogennych :)
Surówkę z czerwonej kapusty robiłam już w wielu różnych wersjach i za każdym razem wychodziła pyszna;) Może nie jestem obiektywna w tej kwestii, bo lubię chyba wszystkie warzywa, a zwłaszcza w postaci surowej i dla mnie jedną porcją surówki jest  wielka miska, którą normalnie cała rodzina zjadłaby jako dodatek do obiadu :)

Kapustę można wcześniej chwilkę podgotować, żeby była bardziej miękka, ale ja osobiście wolę warzywa w postaci chrupiącej i wersja gotowana nie smakowała mi aż tak bardzo. Poza tym pod wpływem długiego ogrzewania część cennych substancji obecnych w kapuście, np. antocyjanów ulega utracie, jednak w przypadku osób z chorobami tarczycy taki proces jest wręcz wskazany :)

Surówka z czerwonej kapusty z jabłkiem, syropem klonowym i olejem z orzechów włoskich
Składniki na wielką miskę surówki:
  • pół główki niedużej czerwonej kapusty
  • 1 duże jabłko lub 2 mniejsze (ok. 300g)
  • 1/3 czerwonej cebulki
  • 2 - 3 łyżki syropu klonowego (lub więcej, do osiągnięcia pożądanego poziomu słodkości; można zastąpić cukrem)
  • sok z jednej cytryny
  • 1 - 2 łyżki oleju z orzechów włoskich (ten olej nada kapuście fajny, orzechowy smak i aromat, ale myślę, że lniany i oliwa z oliwek, czy nawet rzepakowy też się doskonale sprawdzą).
Wykonanie: 
Kapustę pokroić na średniej grubości "strzępki". Czasami jak jest bardziej twarda przelewam ją na durszlaku wrzątkiem - wtedy lekko mięknie, ale ciągle pozostaje chrupiąca. Jeśli wolicie bardziej miękką to trzeba kilka minut podgotować. 

Jabłka zetrzeć na grubych oczkach tarki, cebulę pokroić w dosyć drobną kostkę i wymieszać z kapustą. Dodać syrop klonowy, olej, sok z cytryny i wszystko dokładnie wymieszać. Ilość syropu klonowego i soku z cytryny uzależniona jest od słodkości jabłek i smaku jaki chcecie osiągnąć - z cytryną nie należy przesadzić i jeśli nie lubicie kwaśnych smaków to zacznijcie od połówki i dopiero po spróbowaniu dodajcie więcej.

Ja jestem ogromnym surówkożercą i zjadłam ją na 2 razy - po 2 duże miski, ale ta porcja spokojnie wystarczy do rodzinnego obiadu, a być może jeszcze coś zostanie.

Wartość odżywcza całości:
606kcal
białko: 8,9g
węglowodany: 82,9g
tłuszcz: 21,4g -> zawiera mnóstwo kwasów omega 3 (2,3g)
błonnik: 17,7g
wapń: 222mg
żelazo: 3,5mg

7 komentarzy:

  1. Też bardzo lubię czerwoną kapustkę:)
    Magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale chyba wolisz pekinkę :P?

      Usuń
    2. Tak, ale ta też jest bardzo ok :P

      Usuń
  2. Uwielbiamy czerwoną kapustę, a tak sporadycznie ją jemy :/
    Taki przepis na słodko jak najbardziej nam odpowiada :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny przepis, czegoś takiego szukałam. Z pewnością wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. lubię surówkę z czerwoną kapustą i jabłkiem, ale nigdy w towarzystwie syropu nie jadłam :O I nie prędko zjem bo go nie mam... średnio też mi podszedł :D

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Zobacz także

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...