sobota, 27 grudnia 2014

Jaglanka z makiem jak makowiec ;)


Przez święta doszłam do wniosku, że jestem uzależniona od kaszy jaglanej. Już w pierwszy dzień świąt odczułam jej brak i dzisiaj na śniadanie od razu zrobiłam jaglankę ;)

W czasie świąt jadłam bardzo dużo ciast (byłam u babci, a tam do jedzenia były głównie smażone ryby, dania z ich dodatkiem i mięso, więc zbyt dużego wyboru niestety nie miałam) i mam chwilowy "ciastowstręt", a w domu mamy jeszcze sporo pozostałości ;) A czekolad to wystarczy mi chyba do przyszłego roku :P

Po świętach w domu mam spory zapas maku (mieliśmy robić makowca, ale nastąpiła zmiana planów), więc dodałam trochę do śniadania i powstało coś niesamowitego. Ta jaglanka smakuje prawie jak makowiec, a do środka, zamiast orzechów i rodzynek można dodać co tylko się chce :) Ja musiałam uzupełnić poświąteczne niedobory omega 3, więc wrzuciłam sporo orzechów, ale nawet bez tych dodatków jaglanka będzie pyszna :P Szybkim sposobem mamy smaczne, zdrowe, bogate w wapń, magnez, cynk, żelazo, miedź, błonnik, witaminy z grupy B i w dalszym ciągu  świąteczne śniadanie :) I chyba to danie przypomina trochę kutię, choć tego nie mogę stwierdzić w 100%, bo niestety nigdy jej nie jadłam...

Składniki:

  • 50g kaszy jaglanej
  • 15g (czubata łyżka) maku mielonego
  • 50 - 70ml (1/4 szklanki) dowolnego mleka (użyłam ryżowego)
  • łyżka rodzynek
  • garść orzechów włoskich
  • 2 łyżeczki syropu klonowego/daktylowego/miodu (lub więcej, do pożądanego poziomu słodkości)
  • pół łyżeczki cukru z wanilią (można pominąć)
  • 4 krople aromatu migdałowego

Wykonanie:
Kaszę jaglaną dokładnie opłukać i ugotować w wodzie, wg. przepisu na opakowaniu (ja 50g kaszy gotuję w ok. 120ml wody) wraz z łyżeczką używanego słodzidła. Gdy kasza wchłonie cały płyn dodać mleko, mak, pozostałe substancje słodzące, aromat migdałowy i gotować jeszcze trochę, aż mak napęcznieje i całe dodane mleko zostanie wchłonięte. Na koniec wrzucić rodzynki i orzechy, wymieszać i pozostawić jeszcze na chwilę pod przykryciem, żeby wszystko się fajnie połączyło.

Wartość odżywcza:
522kcal
białko: 12,5g
węglowodany: 69,7g
tłuszcz: 23,6g -zdrowe tłuszcze, pochodzące z maku i orzechów :)
błonnik: 7,2g
wapń: 375mg - jeśli używacie mleka krowiego lub wzbogacanego w wapń
magnez: 160mg
żelazo: 4,2mg

15 komentarzy:

  1. Pyszna propozycja na śniadanko :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. O rany my już na mak patrzymy z zamkniętym jednym okiem xP
    Ale chwilunia, parę dni i nie pogardzimy taką jaglanką :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mi właśnie trochę brakuje takiego prawdziwego makowca, z dużą ilością maku, bo ten co jadłam u babci był taki bardziej drożdżowy niż makowy :P

      Usuń
    2. To u naszej babci było kilka rodzai makowca oraz sernika :)
      Dużym uznaniem cieszył się nasz dyniowy sernik, przy czym trzeba podkreślić, że nikt z rodziny nie wiedział, że jest to nasz wypiek (a co nasze to wiadomo, że zdrowsze :P )
      Na sylwestra już na pewno mak wróci do naszych łask xD

      Usuń
    3. Ta fajnie że był taki wybór :) A sernik dyniowy musiał być pyszny, miałam nawet robić w tym roku, ale w końcu zrobiłam zwykły.

      Usuń
  3. Uwielbiam kaszę jaglaną! W połączeniu z makiem i słodkimi dodatkami musiała być przepyszna :) Tak jak makowiec :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już dawno doszłam do wniosku, że kasza jaglana i mak to świetne połączenie :)

      Usuń
  4. Przypomina mi takie dziwne coś - kutję (nie wiem czy tak to się pisze :-D).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kutii nigdy nie jadłam, ale wydaje mi się, że smak może być podobny ;)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Zobacz także

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...