wtorek, 9 sierpnia 2016

Zapiekanka z kaszy jęczmiennej i warzyw lata

Kasza jęczmienna, obok kaszy manny jest jedyną kaszą jaką pamiętam z dzieciństwa - w moim domu innych się nie jadało. Na obiad w przedszkolu czy szkole czasem pewnie zdarzyła się gryczana, ale o istnieniu jaglanej dowiedziałam się wiele lat później. Obecnie jest odwrotnie - jęczmienną jem niezwykle rzadko, ale ostatnio poczułam taką potrzebę i zapiekłam ją wraz z sezonowymi warzywami. 

Kaszę połączyłam z cukinią, papryką, bakłażanem, kabaczkiem i pomidorami, których jest teraz zatrzęsienie. Jako źródło wartościowego białka dodałam czerwoną soczewicę, nie pozostającą bez wpływu na smak. Wiele smaku i koloru wniosły także oliwki, a pikantności nadała suszona papryczka chilli. Pod wpływem pieczenia wszystkie aromaty się połączyły dając przepyszną, zdrową i aromatyczną zapiekankę ;)


Zapiekanka z kaszy jęczmiennej i warzyw lata
Składniki na 2 porcje:
  • spora cebula
  • pół średniej cukinii lub jedna mała
  • mały bakłażan
  • kawałek kabaczka
  • pomidor (użyłam jednego dużego i garści koktajlowych)
  • papryka
  • 4 łyżki czerwonej soczewicy
  • garść (ok. 50g) czarnych oliwek
  • 2 łyżki koncentratu pomidorowego
  • łyżka oleju rzepakowego
  • 100g kaszy jęczmiennej
  • natka selera lub pietruszki
  • przyprawy: łyżeczka słodkiej papryki, pół łyżeczki ostrej papryki, 2 suszone ostre papryczki chilli peperonicini, łyżeczka bazylii, łyżeczka oregano, sól i pieprz do smaku

Wykonanie:
Kaszę jęczmienną ugotować ok. 5 minut krócej niż nakazuje instrukcja na opakowaniu. Na patelni rozgrzać olej i podsmażyć na nim pokrojoną cebulę. Po chwili dodać ok. pół szklanki wody, koncentrat pomidorowy, pokrojoną paprykę i dusić pod przykryciem. Następnie, po kilku minutach dołożyć czerwoną soczewicę, pokrojoną cukinię, kabaczka, bakłażana, pomidory, posiekaną natkę i przyprawy - dalej dusić przez ok. 10 - 15 minut. Doprawić do smaku solą i pieprzem i wymieszać z ugotowaną kaszą jęczmienną. Mieszaninę przełożyć do naczynia do zapiekania (lub 2 mniejszych) i piec przez ok. 30 minut.

Wartość odżywcza 1 porcji:
450kcal
białko: 17,4g
węglowodany: 75,4g
tłuszcz: 11,8g

49 komentarzy:

  1. Aż zgłodniałam :) Wygląda fenomenalnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie było tak jak u Ciebie - kasza manna i jęczmienna dominowały, a gryczana jedynie z pulpetami i ogórkiem kiszonym :) A kaszę jęczmienną zajadałam samą (jedynie posoloną) - uwielbiam ją :) Tyle tylko, że nadal występuje często w moim jadłospisie. Muszę spróbować w takiej wersji, bo brzmi bardzo aromatycznie i wygląda apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie pulpetów też się nie jadło :P
      Samą też jadłam, lubiłam też bardzo z cukrem :)

      Usuń
    2. U mnie były rzadko, to w przedszkolu taka kasza gryczana palona z pulpetami i ogórkami kiszonymi była serwowana :) Mama i brat za kaszą gryczaną nie przepadają, ja się w niej "zakochałam" dopiero dwa lata temu. Ale jęczmienna i tak jest chyba na pierwszym miejscu :)

      Usuń
    3. W przedszkolu może i u mnie coś takiego było, ale nie pamiętam dokładnie. Pamiętam, że najbardziej lubiłam pierogi z serem i knedle ;)

      Usuń
  3. Uwielbiam kaszę jęczmienną,taka zapiekanka kusi😊

    OdpowiedzUsuń
  4. To tak jak ja. teraz jęczmienna to rzadkość u nas w domu. Króluje orkiszowa i bulgur

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Orkiszową lubię średnio - mam w domu paczkę, która bardzo wolno mi schodzi, a bulgur bardzo lubię :)

      Usuń
  5. Świetna zapiekanka - lubię takie mocno warzywne, świeże propozycje. Ja też kaszę jęczmienną jem dość rzadko, najczęściej chyba sięgam po gryczaną paloną, bo ją ubóstwiam. I to połączenie kaszy z soczewicą to dla mnie nowość, bo chyba bym sama soczewicy do takiej zapiekanki nie dodała... Musze tego sposobu spróbować, bo wtedy na pewno danie robi się bardziej sycące :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja paloną rzadko jem i jakoś przerzuciłam się na niepaloną.
      A soczewica wg mnie świetnie tutaj pasuje :)

      Usuń
  6. Takie zapiekanki o tej porze roku smakują najlepiej <3 Przepiękna Ci wyszła :) I też tak było u mnie, że tylko kaszę jęczmienną się jadało, a ja teraz nawet na nią nie spojrzę, tyle innych jest lepszych :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja ją ciągle bardzo lubię, tylko trochę o niej zapomniałam :P

      Usuń
  7. Przez weekend będę miała odpalony piekarnik, więc skorzystam z inspiracji i wyczaruję coś smacznego :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Oprócz kabaczka, wszystkie produkty mam w domu, chyba znowu odpalę piekarnik ;) Czytając tytuł pomyślałam, że świetnie pasowałyby do tego dania oliwki, widzę, że myślimy podobnie ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez kabaczka wiele smaku nie straci ;) A oliwki do takich zapiekanek pasują świetnie ;)

      Usuń
  9. Wygląda bardzo smakowicie, tak słonecznie :) Z cukinią i soczewicą na pewno bym spróbowała :)

    OdpowiedzUsuń
  10. O mniam,muszę to zrobic!I zrobię ;D Uwiebiam kasze jęczmienna ;)
    A jutro robię twoje letnie panckes z jagodami :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Musiało być pycha, kradnę przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Kaszę jęczmienną jem bardzo sporadycznie, zastąpiły ją gryczana, jaglana i quinoa.
    Super pomysł pokazałaś na wykorzystanie właśnie tego rodzaju kaszy! Wygląda pysznie :) Podoba mi się bardzo to żółciutkie naczynko, muszę sprawić sobie podobne :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naczynko chyba kupiłam w Duce - jest bardzo pojemne i często zapiekam w nim też owsianki :)

      Usuń
  13. O zjadłoby się taką, zjadło!

    OdpowiedzUsuń
  14. O proszę... a ja na obiadek dziś będę miała właśnie kaszę jęczmienną. Wprawdzie nie w tak wspaniałym wydaniu... Świetnie to wygląda, bardzo zachęcające. A warzywa lata w sezonie smakują najlepiej :) Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasza w każdym wydaniu może być wspaniała :)

      Usuń
  15. U mnie w domu jadało się dużo różnych kasz, mama lubiła przyrządzać. Jako dziecko kochałam pęczak, teraz... hmm, zależy od dnia. największą przyjemnością jem jęczmienną perłową, bulgar i gryczaną. Na jaglankę nie mam sposobu, orkiszowa jest dziwna.
    Tym razem Twoje danie do mnie nie przemówiło. W zeszłe wakacje zraziłam się do bakłażana z pomidorami i teraz chce mi się wymiotować na samą myśl. Niestety dosłownie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaglankę może jeszcze kiedyś polubisz, a orkiszowa i dla mnie jest dziwna - mam gdzieś w czeluściach szafy i tam czeka nie wiem na co :/

      Bez bakłażana to danie też by wyszło - mocno go nie było czuć :)

      Usuń
  16. Odkryłem ostatnio tarty z kaszy jaglanej i przerabiam chyba wszystkie nadzienia jakie da się wymyślić. Ta również wskakuje na listę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tarta z kaszy jaglanej brzmi smacznie, ale to nie jest ani tarta ani z kaszy jaglanej, więc do Twojej listy nie pasuje :D

      Usuń
  17. Ajj, gdyby tak zaprosić Ciebie do siebie, to czy ugotowałabyś i dla mnie? :D
    >FOXYDIET<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy w czyjejś kuchni umiałabym funkcjonować :D

      Usuń
  18. Również rzadko jadam kasze jęczmienną, ale lubię jej smak.
    Ta zapiekanka wygląda cudownie!!! Ślinka cieknie na sam widok...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię, dlatego muszę częściej o niej pamiętać :D

      Usuń
  19. Kocham kaszę jaglaną zarówno na wytrawnie jak i słodko. Aniu twoja zapiekanka wygląda smakowicie :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo dawno nie jadłam zapiekanki :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Pychotka ;) wyglada bardzo apetycznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ekstra wygląda taka zapiekanka! I jakie dobroci skrywa w środku! :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Aniu,a powiedz mi jeszcze tylko-uczyłaś jęczmiennej łamanej czy pęczak?Bo ja chce użyć pęczaku,tez wyjdzie? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że z każdą wyjdzie :) Używam albo perłową albo pęczak, łamanej chyba nie jadłam...

      Usuń
    2. Perłowa pomyliła mi sie z łamaną ;) Ale w weekend robię ten przepis!

      Usuń
  24. Uwielbiam warzywne zapiekanki! Ostatnio piekłam frittate z pomidorkami:)

    OdpowiedzUsuń
  25. Dawno nie robiłam żadnej zapiekanki! Czas uruchomić piekarnik ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. świetna zapiekanka! :) lubię zapiekać wszelkie kasze :) a w dzieciństwie tak jak i ty jadłam manną jeczmienną i gryczaną, teraz za to z nimi szaleję :)

    OdpowiedzUsuń
  27. aż głodna się zrobiłam
    mniam!

    OdpowiedzUsuń
  28. a w jakiej temperaturze piec? właśnie mam zapiekankę w piecu i ustawiłam 180 stopni, ale nie wiem czy dobrze

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo apetycznie wygląda ta zapiekanka. To są moje smaki.

    OdpowiedzUsuń
  30. Ta kompozycja smakowa jest bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Zobacz także

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...