wtorek, 28 lipca 2015

Ryż z warzywami w sosie orzechowym


Lubicie połączenie masła orzechowego z warzywami? Ja uwielbiam i zwłaszcza z brokułem i kalafiorem komponuje mi się ono idealnie :) Poza tym masło orzechowe jest jednym z moich ulubionych dodatków do pieczonych warzyw. W tym daniu wykorzystałam masło z orzechów pochodzące ze sklepu SMAKOSZ, które zachwyca mnie ilekroć je jem, a także mnóstwo sezonowych warzyw. 

W skład warzywnego sosu wszedł kalafior, fasolka szparagowa (żółta i zielona), cukinia, papryka (niestety importowana), marchewka i cebula, ale będą tu pasować chyba wszystkie inne warzywa. Czerwona soczewica dopełniła smak całości i wzbogaciła danie w wartościowe białko, a masło orzechowe idealnie wszystko połączyło nadając niecodzienny smak. Część masła osadziła się na kalafiorze i bardzo dobrze, bo takie zestawienie to jedno z moich ulubionych połączeń spożywczych. Warzywno - orzechowy sosik idealnie połączył się z ryżem parboiled, ale z makaronem czy kaszą też się świetnie skomponuje. Takie danie to wspaniały obiad na letnie, chłodniejsze dni jakie ostatnio nadeszły (przynajmniej w moich rejonach), w którym można wykorzystać bogactwo sezonowych dobroci, a przy okazji uzupełnić ewentualnie niedobory witamin i składników mineralnych :)

Ryż z warzywami w sosie orzechowym
Składniki na 1 sporą porcję:
  • kilka różyczek kalafiora (ilość wg. uznania, u mnie to było ok. 150g)
  • duża garść fasolki szparagowej
  • pół średniej cukinii
  • pół czerwonej papryki
  • mała marchewka
  • średnia cebula
  • ząbek czosnku
  • łyżka (20g) czerwonej soczewicy (można dodać więcej, ale nie chciałam żeby smak był zbytnio strączkowy)
  • czubata łyżka (ok. 30g) masła orzechowego
  • łyżka sosu sojowego
  • przyprawy: łyżeczka słodkiej papryki, 1/4 łyżeczki chilli, łyżeczka słodkiej papryki w płatkach, sól i pieprz do smaku
  • u mnie dodatkowo kilka orzechów laskowych
  • 50g ryżu parboiled

Wykonanie:
Na patelni podgrzać ok. szklankę wody i wrzucić do niej pokrojoną cebulę, marchewkę, paprykę, fasolkę, podzielonego na małe różyczki kalafiora oraz przyprawy i dusić wszystko pod przykryciem przez ok. 10 minut, w razie potrzeby dolewając wodę (można warzywa podsmażyć na oleju, ale ja wolę gotowane, a z racji tego, że użyłam sporej ilości masła orzechowego, to więcej tłuszczu nie było już potrzebne). Następnie dodać pokrojoną cukinię i soczewicę i całość dalej dusić do miękkości, zdejmując pod koniec pokrywkę, żeby woda odparowała, a pod koniec wyciśnięty przez praskę ząbek czosnku, sos sojowy, masło orzechowe, ewentualnie sól i pieprz i dokładnie wymieszać.

Ryż ugotować wg. przepisu na opakowaniu i połączyć z sosem warzywnym. Całość można posypać dodatkowymi orzechami

Wartość odżywcza:
620kcal
białko: 24,4g
węglowodany: 92g
tłuszcz: 22,8g
błonnik: 21,2g

34 komentarze:

  1. ale jaja, mam te wszystkie składniki, nic tylko robić :D Ale miałam dzisiaj leczo z ryżem więc odpuszczę :) Ale pozostał mi ryż i nie wiem jak wykorzystać, poradzisz coś? :) Plooooosie :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może jutro coś z niego przyrządzisz ? U mnie ryż ugotowany kilka dni w lodówce leży i nigdy nic mu nie jest ;) Może coś na mleku z niego zrobisz - jakiś pudding podobny do tego z riso opisanego na Twoim blogu, ale domowy ?

      Usuń
  2. No to mnie teraz powaliłaś tą wersją na kolana <3 Szkoda że za późno zobaczyłam przepis, bo akurat spora część z tych składników gościła w mojej dzisiejszej kolacji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Haha dzisiaj trochę zgrałyśmy się co do ryżu i masła orzechowego :D Ja z brokułami chyba najbardziej, ale dzisiaj odkryłam, że z marchewką i cukinią też super smakuje :) A Twój ryż niesamowicie pysznie wygląda, uwielbiam takie dania <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;) Zauważyłam podobny motyw przewodni naszych dań :)

      Usuń
  4. Kocham masło orzechowe, ale jeszcze nigdy nie łączyłam go z warzywami. Boję się zrobić to samodzielnie, pewnie bym coś sknociła :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Boisz się połączenia warzyw z masłem orzechowym a jesz czekolady z tuńczykiem :p? Myślę, że nic nie sknocisz ;) Na początek wypróbuj z pieczonymi - najbezpieczniejsza opcja ;)

      Usuń
  5. Późna godzina, a mi w brzuszku przez Ciebie burczy :D

    OdpowiedzUsuń
  6. uwielbiam wszelakie sosy na bazie masła orzechowego, z warzywami smakują genialnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam takie połączenia i sosy na bazie masła orzechowego :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zapowiada się przepysznie! Zrobię sobie coś takiego ale z makaronem, mniam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także muszę kiedyś zrobić z makaronem :)

      Usuń
  9. Uwielbiam absolutnie takie sosy... mogłabym je dodawać do wszystkiego. :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubimy potrawkę z kalafiora i zielonego groszku z masłem orzechowym i curry :)
    Twoja propozycja prawdopodobnie też przypadłaby nam do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wasza potrawka brzmi przepysznie :) Następnym razem dodam curry do mojej warzywnej mieszaniny :)

      Usuń
  11. Uwielbiam ryż z różnymi dodatkami, jak to np. :-).

    OdpowiedzUsuń
  12. przepadam za takim połączeniem! <3

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam dodawać masło orzechowe, nerkowcowe albo tahini do warzyw <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To masło także zawiera w składzie nerkowce, ale z samym nerkowcowym póki co nie próbowałam...

      Usuń
  14. pyszności, moje smaki :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Obłędnie pysznie to danie się prezentuje :) Nie łączyłam nigdy masła orzechowego z warzywami, trochę się tego obawiam.... Jednak po zdjęciach widzę, że nie ma czego, bo efekt jest na prawdę świetny ;) Pyszniutki pomysł ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma czego - to połączenie jest cudowne. A na początek możesz spróbować z pieczonymi warzywami jeśli jeszcze nie jadłaś :)

      Usuń
  16. Uwielbiam robić sos z masła orzechowego! Obiad perfekcyjny :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ale jestem zacofana, nigdy nie jadłam warzyw z masłem orzechowym;) Muszę to koniecznie nadrobić;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Sos na bazie masła orzechowego zawsze na TAK! :3

    OdpowiedzUsuń
  19. Uwieeelbiam takie potrawki :D Bardzo często przyrządzam podobne :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ryżu w takim zestawieniu jeszcze nie jadłam :) A Twoje danie wygląda bardzo apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Kocham takie kolorowe dania. Cieszą oko i są pyszne !

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Zobacz także

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...